maandag, 07 oktober 2024
NederlandsEnglish

Internationale (remote) teams

Internationale teams

Inhoud

Steeds meer bedrijven en organisaties hebben te maken met de internationalisering van hun activiteiten waarbij sprake is van cultureel divers samengestelde teams. Deze bedrijven en organisaties hebben internationale weknemers in dienst of ze werken op projectbasis met lokale werknemers in een of meerdere landen. Internationaal en divers samengestelde teams kennen veel voordelen. Ze zorgen voor meer creativiteit, innovatie en een positief imago voor een bedrijf. Een goed geleide divers samengestelde team zorgt bovenal ervoor dat uw bedrijf betere dienstverlening aan klanten biedt. De klanten die zelf ook zeer divers/internationaal zijn.

Deze voordelen kunnen alleen gerealiseerd worden als er op een adequate wijze wordt omgegaan met de uitdagingen die internationale teams met zich meebrengen. Taalbarrières en culturele verschillen zijn de grootste uitdagingen daarbij. Vooral als de contacten virtueel (telefonisch of via video calls) plaatsvinden, waarbij er niet veel non-verbale communicatie plaatsvindt.

Miscommunicaties kunnen ervoor zorgen dat er spanning en zelfs conflicten ontstaan tussen medewerkers onderling of medewerkers met de leidinggevenden. In het ergste geval kunnen deze situaties leiden tot een onplezierige werksfeer, frustratie en verlies aan motivatie op de werkvloer. Ook de klanten en partners kunnen daar last van ondervinden omdat leveringen of projecten stroef zullen verlopen of helemaal stil komen te liggen. Het goede nieuws is dat het allemaal niet zo ver hoeft te komen. Door meer bewustwording en en begrip te creëren en over de juiste kennis, competenties en tools te beschikken kunnen een hoop problemen voorkomen worden.

Onderwerpen die o.a. aan bod zullen komen zijn:

  • De basis van samenwerken binnen een internationale (remote) team
  • De eigen (bedrijfs)cultuur vs. de andere culturen (bijv. Azië, Oost-Europa, Midden-Oosten of een specifieke land/landen)
  • Verklaren van (groep)gedrag en de impact daarvan op teamleden ook volgens culturele verschillen en sensitiviteiten
  • Praktische aspecten van samenwerken in, en managen van internationale teams: vergaderen (telefonisch, video calls of face to face), afspraken en deadlines, feedback geven en krijgen, aanspreken en complimenten geven, delegeren en beoordelen.

Een training/workshop kan gericht zijn op een of meerdere culturen/landen afhankelijk van de samenstelling van uw team(s).

 

Voor wie

Professionals die in eigen land of internationaal samenwerken in of managen van teams waarin medewerkers diverse culturele achtergronden hebben.

 

Resultaat

Na het volgen van deze training/workshop heeft u:

  • Kennis en inzicht m.b.t. cultuur-sensitief handelen binnen een internationale (remote) team
  • Uitgebreide kennis over (inter)culturele dimensie van samenwerken in en managen van internationale teams
  • Voldoende praktische handvatten en tools om optimaal samen te werken in en leiding te geven aan internationale (remote) teams
  • Vermogen om effectiever en relaxter samen te werken binnen een internationale (remote) team
  • Plezierige en veilige werksfeer, meer begrip en waardering binnen het team/organisatie en een betere dienstverlening aan de klanten/cliënten.

 

Werkwijze

We nemen na uw aanmelding voor een (maatwerk) training of workshop altijd eerst contact met u op. In een (telefonisch/video) intakegesprek bespreken we wat uw wensen en leerdoelen zijn. Vervolgens bepalen we samen de inhoud, duur en planning van een training/workshop. Onze maatwerk trainingen/workshops zijn interactief: het accent ligt op de werkpraktijk van de deelnemer(s) waarbij wordt gewerkt met cases, rollenspelen en audiovisueel materiaal. Onze klanten waarderen deze werkwijze als zeer positief omdat ze naast het verkrijgen van theoretische kennis en inzichten, vooral aan de slag gaan met de toepassing daarvan op hun werkpraktijk.

U kunt bij ons zowel individueel als in groepsverband een training/workshop volgen. Dat kan live, digitaal, incompany of in hybride vorm.

De duur en de kosten van een training/workshop zijn afhankelijk van uw vraag en leerdoel. Wij adviseren u graag daarbij.

 

Certificaat

Deelnemers die een (maatwerk) training bij ons volgen krijgen een certificaat uitgereikt. Daarmee kunnen ze laten zien dat ze CQ-proof en CQ-gecertificeerd zijn.

 

Meld u aan!
Leave this field blank
Internationale (remote) teams

Actuele trainingen & workshops

Succesvol Internationaal Onderhandelen

20 september 2024 – Den Haag
10.00 - 17.00

Inhoud Na het leggen van de eerste contacten en het voeren van verkennende gesprekken met een buitenlandse klant of counterpart komt er een moment dat u gaat onderhandelen over allerlei zaken, zoals de prijs, leveringsvoorwaarden, het opzetten van een...

lees meer

Interculturele communicatie en (inter)culturele sensitiviteiten

4 oktober 2024 - Den Haag
10:00 - 17:00

Interculturele communicatie en omgaan met (inter)culturele sensitiviteiten zijn cruciaal in onze multiculturele samenleving. De komst van de vele nieuwkomer in Nederlandse, vooral vluchtelingen en arbeidsimmigranten, wordt door velen gezien als een verrijking voor de samenleving. Echter, er zijn ook veel uitdagingen en issues die de komst van deze nieuwkomers met zich meebrengen waar u wellicht ook in uw dagelijks werkpraktijk mee te maken hebt, zoals taal en cultuurverschillen.

lees meer

Effectief communiceren en zakendoen in Azië

8 november 2024 – Den Haag
10.00 - 17.00

Inhoud Het communiceren en zakendoen in Azië gaat heel anders dan wat u in Nederland gewend bent. Zo zijn mensen daar erg gehecht aan persoonlijke relaties en indirecte wijze van communiceren. Afspraken die erg strak en op tijd plaatsvinden (Japan, China) of juist...

lees meer

Wat zeggen onze klanten over ons:

Deel deze pagina