vrijdag, 01 maart 2024
NederlandsEnglish

Interculturele communicatie en (inter)culturele sensitiviteiten

Omgaan met (inter)culturele sensitiviteiten

Inhoud

De komst van de nieuwkomers in Nederland, vooral vluchtelingen en arbeidsimmigranten, wordt door velen gezien als een verrijking voor de samenleving. Echter, zijn er ook veel uitdagingen en issues die de komst van deze nieuwkomers met zich meebrengen waar u wellicht ook in uw dagelijks werkpraktijk mee te maken hebt, zoals culturele verschillen.

Cultuurverschillen kunnen misverstanden, miscommunicaties, onbegrip en frustraties veroorzaken. Misschien ervaart u dat ook in uw dagelijkse werkpraktijk? Bijvoorbeeld met cliënten of collega’s die een andere culturele achtergrond hebben en net wat andere soort gedrag vertonen dan u gewend bent?  Bijvoorbeeld: te laat of helemaal niet op een afspraak verschijnen, altijd beleefd ‘ja, ja’ zeggen terwijl men nee bedoelt, heftig of emotioneel reageren op iets wat voor u een normale zaak van de wereld lijkt.
Ondertussen hoort u de nieuwkomers steen en been klagen dat zij zich juist niet goed begrepen en behandeld voelen. De open en directe communicatie de Nederlanders gewend zijn, ervaren zij bot en soms als regelrechte belediging.

Verschil in waarden en normen, zichtbare en onzichtbare culturele verschillen, non-verbale communicatie, tijdsbesef etc. maken een soepele communicatie en omgang tussen twee culturen niet altijd even makkelijk. Gelukkig is daar wat aan te doen.  Tijdens deze workshop/training komen hierboven genoemde zaken en situaties uitgebreid aan de orde.

 

Resultaat

  • Deelnemers worden zich bewust van de (inter)culturele sensitiviteiten die voorkomen in hun werkpraktijk. Denk daarbij aan praktische dingen zoals: de wijze van begroetingen, wel of niet een hand geven of iemand in de ogen kijken. Maar ook de meer diepgaande en onzichtbare zaken van cultuurgebonden gedrag.
  • Deelnemers krijgen meer inzicht in eigen normen, waarden en overtuigingen en het effect daarvan (ook emotioneel gezien) op hun werk.
  • Deelnemers verwerven (theoretische) kennis en inzichten in de normen en waarden van de andere cultuur waar ze mee te maken hebben.
  • Deelnemers krijgen praktische tips en tools aangereikt om culturele verschillen nog beter te herkennen waarmee ze in staat worden gesteld om nog effectiever om te gaan met culturele verschillen en sensitiviteiten.

 

Voor wie

Professionals in non-profit organisaties, (semi) overheden (gemeentes of zorginstellingen), die te maken hebben met cliënten, collega’s, en/of (samenwerkings)partners die andere culturele achtergronden hebben.

 

Werkwijze

Na uw aanmelding nemen we z.s.m. contact met u op. In een (telefonisch/video) intakegesprek bespreken we wat uw wensen en leerdoelen zijn. In goed overleg bepalen we daarna samen wat de inhoud, duur en planning van een training/workshop wordt.

Onze maatwerk trainingen/workshops zijn interactief: het accent ligt op de werkpraktijk van de deelnemer(s) waarbij wordt gewerkt met cases, rollenspelen en audiovisueel materiaal. Onze klanten waarderen deze werkwijze als zeer positief omdat ze naast het verkrijgen van theoretische kennis en inzichten, vooral aan de slag gaan met de toepassing daarvan op hun werkpraktijk.

 

Investering

495,- euro per deelnemer (2 of meer deelnemers van hetzelfde bedrijf/organisatie betalen € 250,- p/p). Prijzen zijn excl. btw. Incl. materiaalkosten, koffie, thee en een luxe lunch (n.v.t. op digitale trainingen!).

 

Certificaat

Deelnemers krijgen na afloop van de training een certificaat uitgereikt. Daarmee kunnen ze laten zien dat ze CQ-proof en gecertificeerd zijn.

 

Meld u aan!
Leave this field blank
Interculturele communicatie en (inter)culturele sensitiviteiten

Actuele trainingen & workshops

Effectief communiceren en zakendoen in Midden-Oosten

26 januari 2024 – Den Haag
10.00 - 17.00

Inhoud Het communiceren en zakendoen in Midden-Oosten (MO, inclusief Golfregio)) gaat heel anders dan wat u in Nederland gewend bent. Zo zijn mensen daar erg gehecht aan persoonlijke relaties en indirecte wijze van communiceren. Afspraken die in eens geen doorgang...

lees meer

Succesvol Internationaal Onderhandelen

16 februari 2024 – Den Haag
10.00 - 17.00

Inhoud Na het leggen van de eerste contacten en het voeren van verkennende gesprekken met een buitenlandse klant of counterpart komt er een moment dat u gaat onderhandelen over allerlei zaken, zoals de prijs, leveringsvoorwaarden, het opzetten van een...

lees meer

Treffend communiceren en omgaan met Oekraïeners

23 februari 2024 - Den Haag
10:00 - 17:00

Inhoud Het communiceren en omgaan met mensen uit Oekraïne kan heel delicaat zijn. Onder meer omdat de Oekraïense taal- en cultuur anders is dan de Nederlandse cultuur maar ook door de bijzondere omstandigheden waardoor veel Oekraïners recentelijk in Nederland zijn...

lees meer

Wat zeggen onze klanten over ons:

Deel deze pagina