zaterdag, 27 juli 2024
NederlandsEnglish

Interculturele communicatie en (inter)culturele sensitiviteiten

Omgaan met (inter)culturele sensitiviteiten

Inhoud

De aanwezigheid van mensen met een immigratieachtergrond en de komst van veel nieuwkomers in Nederland (o.a. vluchtelingen) wordt door velen gezien als een verrijking voor de Nederlandse samenleving. Echter, zijn er ook wat uitdagingen die daarmee gepaard gaan: zoals culturele verschillen. Deze culturele verschillen kunnen tot miscommunicatie, onbegrip, spanning en zelfs conflicten leiden. Misschien ervaart u dat ook in uw dagelijkse werkpraktijk? Bijvoorbeeld met cliënten of collega’s die een andere culturele achtergrond hebben en net een andere soort gedrag vertonen dan u gewend bent? Bijvoorbeeld: te laat komen of helemaal niet op een afspraak verschijnen, altijd beleefd ‘ja, ja’ zeggen en nee doen, heftig of emotioneel reageren op iets wat voor u heel normaal is. Ondertussen hoort u ze steen en been klagen dat ze zich niet goed begrepen en behandeld voelen. De open en directe communicatiewijze van ‘Nederlanders’ kan namelijk als bot of regelrechte belediging worden ervaren.

Het ligt echter noch aan u noch aan de andere kant. Het zijn de verschillen in waarden en normen, zichtbare en onzichtbare culturele verschillen, non-verbale communicatie aspecten, tijdsbesef etc. die de wederzijdse communicatie beïnvloeden. Tijdens de workshop/training komen de hierboven genoemde zaken en andere situaties uitgebreid aan de orde en krijgt u handvaten en praktische tips hoe daarmee om te gaan.


Resultaat

  • Deelnemers worden zich bewuster van de (inter)culturele sensitiviteiten die voorkomen in hun werkpraktijk. Denk daarbij aan de omgangsvormen zoals: de wijze van begroetingen, wel of niet een hand geven of iemand in de ogen kijken. Maar ook de meer diepgaande en onzichtbare zaken van cultuurgebonden gedrag.
  • Deelnemers krijgen meer inzicht in eigen normen, waarden en overtuigingen en het effect daarvan (ook emotioneel gezien) op anderen.
  • Deelnemers verwerven kennis en inzichten in de normen en waarden van de andere cultuur waar ze mee te maken hebben.
  • Deelnemers worden in staat gesteld om nog effectiever om te gaan met culturele verschillen.

 

Voor wie

Professionals in non-profit organisaties – o.a. semi/overheden, gemeentes, onderwijs- en zorginstellingen, asiel- en vluchtelingenketen – die te maken hebben met cliënten, collega’s, en/of partners die andere culturele achtergronden hebben.

 

Werkwijze

Na uw aanmelding nemen we z.s.m. contact met u op. In een intakegesprek bespreken we wat uw wensen en leerdoelen zijn. In goed overleg bepalen we vervolgens wat de inhoud, vorm, duur en planning van een training/workshop wordt. We kunnen ook een maatwerk training/workshop aanbieden met interactieve en op eigen werkpraktijk-gebaseerde casussen, rollenspelen en audiovisueel materiaal. Onze klanten waarderen deze werkwijze als zeer positief.


Investering

495,- euro per deelnemer (* voor standaard trainingen/workshops en bij min. 10 deelnemers). Prijzen zijn excl. btw./incl. materiaalkosten etc.

 

Certificaat

Deelnemers krijgen na afloop van een training een certificaat uitgereikt.

 

Meld u aan!
Leave this field blank
Interculturele communicatie en (inter)culturele sensitiviteiten

Actuele trainingen & workshops

Succesvol Internationaal Onderhandelen

20 september 2024 – Den Haag
10.00 - 17.00

Inhoud Na het leggen van de eerste contacten en het voeren van verkennende gesprekken met een buitenlandse klant of counterpart komt er een moment dat u gaat onderhandelen over allerlei zaken, zoals de prijs, leveringsvoorwaarden, het opzetten van een...

lees meer

Effectief communiceren en zakendoen in Azië

8 november 2024 – Den Haag
10.00 - 17.00

Inhoud Het communiceren en zakendoen in Azië gaat heel anders dan wat u in Nederland gewend bent. Zo zijn mensen daar erg gehecht aan persoonlijke relaties en indirecte wijze van communiceren. Afspraken die erg strak en op tijd plaatsvinden (Japan, China) of juist...

lees meer

Wat zeggen onze klanten over ons:

Deel deze pagina