Inhoud
Het belang van goed communiceren met uw klanten en partners die een andere achtergrond hebben (in eigen land of in het buitenland) wordt steeds groter.
Uit diverse internationale onderzoeken blijkt dat steeds meer bedrijven en organisaties internationale communicatie als een noodzakelijke competentie beschouwen bij het welslagen van hun overal doelstellingen en ambities.
Bij internationaal communiceren gaat het vaak om meer dan alleen maar de simpele do’s en don’ts van een bepaalde cultuur. Deze do’s en don’ts helpen u bij het verkrijgen van de eerste indrukken en de zichtbare aspecten van een cultuur. Echter, bij succesvol en duurzaam internationaal zakendoen en samenwerken is het veel belangrijker om ook diepgaande kennis te nemen van de onzichtbare aspecten van een cultuur en waarom mensen een bepaalde gedrag vertonen (do’s of dont’s). Een voorbeeld in dit verband is tijdsbesef: tijdig of te laat op een afspraak komen of nakomen van afspraken of deadlines. Als u dit al van de do’s en don’ts-lijstjes kent, wil nog niet zeggen dat daarmee het probleem is opgelost. Het is vervelend als men elke keer te laat op een afspraak komt of niet tijdig levert. Het wordt anders als u wel weet waarom die mensen te laat komen, en het allerbelangrijkst, hoe u daar effectief mee kunt omgaan.
Tijdens deze training/workshop worden deze en meer van soortgelijke situaties behandeld. Onderwerpen die o.a. aan bod komen zijn:
- Modellen en theorieën ter verklaring van cultuurverschillen
- Effectief en zakelijk omgaan met culturele verschillen
- Aandacht voor de zichtbare en onzichtbare cultuurverschillen, verbale en non-verbale communicatieaspecten
- Verschil in communicatiestijlen en hoe je daarmee kunt omgaan?
- Het het opbouwen en onderhouden van internationale relaties
- Omgaan met praktische aspecten bij internationaal samenwerken en zakendoen (doe’s en dont’s, deadlines, man-vrouw verhouding etc.)
Resultaat
Na het volgen van deze training heeft de deelnemer:
- Kennis en inzicht in cultuurverschillen en cultuursensitief handelen
- Inzicht in diverse normen en waarden – al dan niet gericht op een land of regio
- Kennis over omgangsvormen, gewoontes en etiquette internationaal of eventueel gericht op een land of regio
- Het vermogen beter en relaxter om te gaan met de cultuurverschillen.
Voor wie
Professionals die in eigen land of internationaal te maken hebben met collega’s, cliënten/klanten en (zaken)partners met andere/diverse culturele achtergronden.
Werkwijze
We nemen na uw aanmelding voor een (maatwerk) training of workshop altijd eerst contact met u op. In een (telefonisch/video) intakegesprek bespreken we wat uw wensen en leerdoelen zijn. Vervolgens bepalen we samen de inhoud, duur en planning van een training/workshop. Onze maatwerk trainingen/workshops zijn interactief: het accent ligt op de werkpraktijk van de deelnemer(s) waarbij wordt gewerkt met cases, rollenspelen en audiovisueel materiaal. Onze klanten waarderen deze werkwijze als zeer positief omdat ze naast het verkrijgen van theoretische kennis en inzichten, vooral aan de slag gaan met de toepassing daarvan op hun werkpraktijk.
U kunt bij ons zowel individueel als in groepsverband een training/workshop volgen. Dat kan live, digitaal, incompany of in hybride vorm. De duur en de kosten van een training/workshop zijn afhankelijk van uw vraag en leerdoel. Wij adviseren u graag daarbij.
Certificaat
Deelnemers die een (maatwerk) training bij ons volgen krijgen een certificaat uitgereikt. Daarmee kunnen ze laten zien dat ze CQ-proof en CQ-gecertificeerd zijn.