woensdag, 21 mei 2025
NederlandsEnglish

Interculturele communicatie en (inter)culturele sensitiviteiten

Omgaan met (inter)culturele sensitiviteiten

Inhoud

De aanwezigheid van mensen met een immigratieachtergrond en de komst van veel nieuwkomers (o.a. vluchtelingen) wordt door velen gezien als een verrijking voor de samenleving. Echter, er zijn ook veel uitdagingen die daarmee gepaard gaan, zoals omgaan met de culturele verschillen. Deze culturele verschillen kunnen leiden tot miscommunicatie, onbegrip, spanning en zelfs conflicten. Misschien ervaart u dat ook in uw dagelijkse werkpraktijk? Bijvoorbeeld met cliënten of collega’s die een andere culturele achtergrond hebben en net een andere soort gedrag vertonen dan u gewend bent? Bijvoorbeeld: te laat of helemaal niet op een afspraak verschijnen, altijd beleefd ‘ja, ja’ zeggen en nee doen, vreemd of emotioneel reageren op iets wat voor u heel normaal is. Ondertussen hoort u juist dat mensen met immigratieachtergrond juist steen en been klagen over uw manier van doen en optreden dat door hun wordt ervaren als te direct of regelrechte belediging.

In de meeste gevallen ligt dat noch aan u noch aan de andere kant. Het zijn de verschillen in waarden en normen, zichtbare en onzichtbare culturele verschillen, non-verbale communicatie aspecten, tijdsbesef etc. die de wederzijdse communicatie beïnvloeden. Tijdens deze workshop/training komen bovengenoemde zaken en andere situaties uitgebreid aan de orde.


Resultaat

  • Deelnemers worden zich bewuster van de veelvoorkomende (inter)culturele sensitiviteiten in hun werkpraktijk. Denk daarbij aan de zichtbare aspecten van cultuurverschillen (wel of niet een hand geven of iemand in de ogen kijken) maar ook de onzichtbare/diepgaande zaken van cultuurgebonden gedrag die te maken hebben met de diepgewortelde waarden en normen.
  • Deelnemers krijgen meer inzicht in eigen normen, waarden en overtuigingen en het effect daarvan (ook emotioneel gezien) op anderen.
  • Deelnemers verwerven kennis en inzichten in de normen en waarden van de andere cultuur waar ze mee te maken hebben (kan een land of meerdere landen zijn).
  • Deelnemers krijgen praktische handvatten en tips en worden in staat gesteld om nog effectiever om te gaan met culturele verschillen en overeenkomsten!

 

Voor wie

Professionals werkzaam binnen de non-profit organisaties (o.a. semi/overheden, gemeentes, onderwijs- en zorginstellingen, politie, asielketen etc.) die te maken hebben met cliënten, collega’s, en/of partners met andere culturele achtergronden.

 

Werkwijze

Na uw aanmelding nemen we eerst contact met u op en bespreken we in een intakegesprek wat uw behoeftes en leerdoelen zijn. In goed overleg bepalen we vervolgens wat de inhoud, vorm, duur en planning van een training/workshop wordt. We kunnen ook een maatwerk training/workshop aanbieden met interactieve en op eigen werkpraktijk-gebaseerde casussen, rollenspelen en audiovisueel materiaal. Onze klanten waarderen deze werkwijze als zeer positief.


Investering

495,- euro per deelnemer (incl. materiaalkosten, koffie, thee en lunch, n.v.t. op online trainingen!).

 

Certificaat

Deelnemers krijgen na afloop van een training een certificaat uitgereikt.

 

NB. Accentic behoudt zicht het recht om deze open-training te annuleren dan wel te verplaatsen naar een andere datum, o.a. rekening houdend met een minimaal aantal deelnemers.

Meld u aan!
Leave this field blank
Interculturele communicatie en (inter)culturele sensitiviteiten

Actuele trainingen & workshops

Effectief communiceren en zakendoen in Azië

16 mei 2025 – Den Haag
10.00 - 17.00

Inhoud Het communiceren en zakendoen in Azië gaat heel anders dan wat u in Nederland gewend bent. Zo zijn mensen daar erg gehecht aan persoonlijke relaties en indirecte wijze van communiceren. Afspraken die erg strak en op tijd plaatsvinden (Japan, China) of juist...

lees meer

Succesvol Internationaal Onderhandelen

11 juli 2025 – Den Haag
10.00 - 17.00

Inhoud Na het leggen van de eerste contacten en het voeren van verkennende gesprekken met een buitenlandse klant of counterpart komt er een moment dat u gaat onderhandelen over allerlei zaken, zoals de prijs, leveringsvoorwaarden, het opzetten van een...

lees meer

Effectief communiceren en zakendoen in Midden-Oosten

25 juli 2025 – Den Haag
10.00 - 17.00

Inhoud Het communiceren en zakendoen in Midden-Oosten (MO, inclusief Golfregio)) gaat heel anders dan wat u in Nederland gewend bent. Zo zijn mensen daar erg gehecht aan persoonlijke relaties en indirecte wijze van communiceren. Afspraken die in eens geen doorgang...

lees meer

Wat zeggen onze klanten over ons:

Deel deze pagina