Inhoud
Het houden van een vlotte en overtuigende presentatie is van cruciaal belang bij het zakendoen. Veel mensen vinden presenteren in eigen taal en in eigen land al eng, laat staan om een presentatie te geven in een andere taal en voor een publiek met andere culturele achtergrond(en). U hebt dan misschien een mooie product/dienst of prachtige ideeën of plannen, maar als u dat niet op de juiste manier weet te presenteren dan bent u ver van uw einddoel.
Bij het internationaal presenteren gaat niet alleen om de inhoud maar meestal ook om de verpakking (= hoe u iets presenteert) en de juiste tone of voice. Het is een kunst om een uw klant of samenwerkingspartner, die andere culturele normen en waarden heeft, op de juiste manier te raken en zover te krijgen dat ze geloven waarin u gelooft. Daarbij is het goed spreken van de taal (lokaal of Engels) niet voldoende. Kennis van (inter)culturele aspecten (o.a. non-verbale communicatie, tijdsbesef, hiëratische verhoudingen etc.) zijn even belangrijk. Tijdens deze training/workshop zal er aandacht besteed worden aan deze en andere facetten van internationaal presenteren. Onderwerpen die o.a. aan bod zullen komen zijn:
- De basis van presenteren en internationaal presenteren
- Belangrijke modellen en theoretische kaders m.b.t. internationaal presenteren
- Doelstelling en doelgroep bij het presenteren: wat wil je bereiken? Aan wie presenteer je? Wat zijn hun verwachtingen? Anticiperen op de reactie van het publiek en omgang met lastige vragen
- De belangrijkste fasen van het presenteren: van voorbereiding tot houden van de presentaties
- De (inter)culturele dimensies van internationaal presenteren (o.a. verbale en non-verbale communicatie).
Resultaat
Na het volgen van deze training/workshop heeft de deelnemer:
- Uitgebreide kennis van en inzicht in het fenomeen internationaal presenteren (o.a. presentatiestijlen en – technieken)
- Kennis en begrip van de (inter)culturele dimensie van internationaal presenteren
- Overzicht van de praktische aspecten bij internationaal presenteren (o.a. tijd, locatie, techniek)
- Het vermogen om nog zelfverzekerder, overtuigender en relaxter een internationale presentatie te houden.
Voor wie
Professionals die in eigen land of internationaal presentaties moeten verzorgen aan klanten en (zaken)partners die een andere/diverse culturele achtergronden hebben.
Werkwijze
We nemen na uw aanmelding voor een (maatwerk) training of workshop altijd eerst contact met u op. In een (telefonisch/video) intakegesprek bespreken we wat uw wensen en leerdoelen zijn. Vervolgens bepalen we samen de inhoud, duur en planning van een training/workshop. Onze maatwerk trainingen/workshops zijn interactief: het accent ligt op de werkpraktijk van de deelnemer(s) waarbij wordt gewerkt met cases, rollenspelen en audiovisueel materiaal. Onze klanten waarderen deze werkwijze als zeer positief omdat ze naast het verkrijgen van theoretische kennis en inzichten, vooral aan de slag gaan met de toepassing daarvan op hun werkpraktijk.
U kunt bij ons zowel individueel als in groepsverband een training/workshop volgen. Dat kan live, digitaal, incompany of in hybride vorm.
De duur en de kosten van een training/workshop zijn afhankelijk van uw vraag en leerdoel. Wij adviseren u graag daarbij.
Certificaat
Deelnemers die een (maatwerk) training bij ons volgen krijgen een certificaat uitgereikt. Daarmee kunnen ze laten zien dat ze CQ-proof en CQ-gecertificeerd zijn.