Inhoud
Internationale marketing en positionering zijn essentiële onderdelen van een succesvolle internationale marktentree van uw bedrijf of organisatie. Het neerzetten van een merk, het positioneren van een product of uw bedrijf (ten opzichte van de concurrenten) kan in uw thuisland al een uitdagende onderneming zijn.
In het buitenland is dat nog lastiger omdat het herkennen en beleven van een merk in een ander land gebonden is aan de lokale cultuur (andere waarden en normen en merkbeleving). Verschillen in taal, gewoontes en etiquette, taboes, tijdsbeleving kunnen onder andere van invloed zijn op hoe een merk, een bedrijf of organisatie gezien en (h)erkend wordt door de lokale bevolking. Internationale onderzoeken wijzen uit dat menige bedrijven en organisaties (zelfs multinationals) nog altijd de plank mislaan als het om de juiste benadering bij hun internationale marketing en positionering omdat ze zicht onvoldoende hebben verdiept in culturele achtergronden en sensitiviteiten van een buitenlandse markt. Meer kennis en inzichten op dit thema zou dan ook geen overbodige luxe zijn.
Tijdens deze training/workshop zullen o.a. de volgende onderwerpen behandeld worden:
- De basis van (international) marketing en positionering
- Merkbeleving: thuisland vs. internationaal
- Creatief denken en handelen: het doorbreken van denkpatronen en merkassociatie (ook in een internationale setting)
- Modellen en strategieën m.b.t. branding en positionering
- De (inter)culturele dimensie van branding en positionering
- De kritische succesfactoren en praktische stappen bij het internationaal neerzetten van een merk/onderneming. Hoe bereikt u en bindt u uw internationale doelgroep.
Resultaat
Na het volgen van deze training heeft de deelnemer:
- Uitgebreide inzicht en kennis over wat internationaal branden en positioneren is
- Inzicht in verscheidenheid aan merken in de wereld en de perceptie van merkassociatie in de wereld
- Inzicht in verschillende strategieën, technieken en analyses m.b.t. internationaal branden en positioneren
- Kennis en begrip van de (inter)culturele dimensies van internationaal branden en positioneren
- Meer creatieve en praktische vaardigheden om internationaal succesvoller en effectiever te handelen.
Voor wie
Sales en marketing professionals die in eigen land of internationaal te maken hebben met klanten en (zaken)partners die andere/diverse culturele achtergronden hebben.
Werkwijze
We nemen na uw aanmelding voor een (maatwerk) training of workshop altijd eerst contact met u op. In een (telefonisch/video) intakegesprek bespreken we wat uw wensen en leerdoelen zijn. Vervolgens bepalen we samen de inhoud, duur en planning van een training/workshop. Onze maatwerk trainingen/workshops zijn interactief: het accent ligt op de werkpraktijk van de deelnemer(s) waarbij wordt gewerkt met cases, rollenspelen en audiovisueel materiaal.
U kunt bij ons zowel individueel als in groepsverband een training/workshop volgen. Dat kan live, digitaal, incompany of in hybride vorm.
De duur en de kosten van een training/workshop zijn afhankelijk van uw vraag en leerdoel. Wij adviseren u graag daarbij.
Certificaat
Deelnemers die een (maatwerk) training bij ons volgen krijgen een certificaat uitgereikt.